W kwietniu Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sokołowie Podlaskim była na niebiesko

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
15 maja 2021

NASZ AUTYZM

- czyli o autyzmie w naszym mieście i powiecie

 

W kwietniu Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sokołowie Podlaskim była na niebiesko

 

             Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sokołowie Podlaskim w miesiącu kwietniu  „zaświeciła się na niebiesko” co oznacza, że dołączyła do Światowych Obchodów Autyzmu. Światowy Dzień Wiedzy na temat Autyzmu to święto obchodzone corocznie 2 kwietnia, a miesiąc kwiecień jest znany jako czas rozpowszechniania wiedzy o autyzmie. Inicjatywa ta ma na celu podnoszenie społecznej świadomości na temat zaburzenia uznanego przez ONZ za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata – obok raka, cukrzycy czy AIDS. Symbolem tego dnia jest kolor niebieski.

W związku z powyższym organizacje pomocowe, placówki oświatowe, a także każdy kto tylko chce może dołączyć do obchodów pokazując to poprzez kolor niebieski. Światowe organizacje oświetlają swoje placówki niebieskim światłem, uczniowie ubierają niebieskie ubrania, przygotowują prace plastyczne czy szykują dekoracje w tym kolorze. Poprzez środki masowego przekazu, media, prasę oraz portale społecznościowe przekazywane są różnorodne informacje dotyczące zaburzeń ze spektrum autyzmu.

 

       Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sokołowie Podlaskim także w miesiącu kwietniu podjęła działania mające szerzyć wiedzę na temat autyzmu. Korytarz placówki  z białego przemienił się w niebieski, wyeksponowano informacje dotyczące całościowych zaburzeń rozwoju do jakich klasyfikowany jest autyzm. Pojawił się także kalendarz, którego celem było codzienne przekazywanie nowej informacji na temat diagnozy, terapii czy funkcjonowania dzieci oraz dorosłych z diagnozą tego zaburzenia.

 

 

            Aktualne statystyki europejskie podają, że 1/100 dzieci jest zdiagnozowane przez lekarzy specjalistów jako dziecko, które przejawia trudności w funkcjonowaniu społecznym, komunikacji oraz w zachowaniu, wyczerpujące kryteria diagnostyczne dla omawianego zaburzenia. W Stanach Zjednoczonych odnotowuje się już przypadek 1/54 dziecka z autyzmem. Zaburzenie to dotyka w głównej mierze chłopców, co oznacza, że około cztery razy częściej autyzm diagnozuje się chłopcom. Odnotowuje się jednocześnie systematyczny wzrost liczby diagnoz autyzmu, który określany jest jako „epidemia autyzmu”. Jeśli w kolejnych latach utrzyma się ta tendencja można przypuszczać, iż wielu z nas będzie znało kogoś z taką diagnozą. Potwierdzają to także dane gromadzone przez Publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Sokołowie Podlaskim. Na przełomie dziesięciu ostatnich lat pracy placówki obserwuje się znaczący wzrost dzieci zdiagnozowanych przez lekarzy psychiatrów jako dzieci z zaburzeniami ze spektrum. Dzieci te potrzebują wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz objęcia specjalistyczną pomocą w formie zajęć terapeutycznych dostosowanych do ich potrzeb oraz możliwości psychofizycznych.

Przepisy pozwalają objąć dzieci pomocą już od najwcześniejszych lat życia w formie wczesnego wspomagania rozwoju, co pozwala rodzicom korzystać z pomocy terapeutów. Pomoc ta jest organizowana w wybranych placówkach bezpłatnie. Opinie w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju w powiecie sokołowskim wydawane są przez Publiczną Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczną w Sokołowie Podlaskim.

 

Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sokołowie Podlaskim jest też miejscem, gdzie rodzice wraz z dziećmi mogą skorzystać z badań diagnostycznych, konsultacji, porad, a także terapii. Natomiast jedną z placówek oferujących zajęcia w ramach wczesnego wspomagania w naszym powiecie jest Zespół Szkół Specjalnych
w Sokołowie Podlaskim im. Jana Pawła II. Jest to miejsce odpowiednio przygotowane do pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, w tym z autyzmem, z uwagi na bazę dydaktyczno-lokalową - zaczynając od przystosowanych pomieszczeń, specjalistycznego sprzętu, poprzez różnorodne pomoce dydaktyczne, kończąc na wykwalifikowanej kadrze terapeutów. Dzieci z autyzmem wymagają w procesie kształcenia, zarówno ma etapie edukacji przedszkolnej, jak i szkolnej, wprowadzenia specjalnych form i metod pracy. W związku z powyższym istotny dla procesu kształcenia jest dokument o nazwie - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jest to dokument zawierający między innymi wyniki diagnoz specjalistycznych, wskazujących poziom rozwoju dziecka, jego mocne oraz słabsze strony. Zawiera on zalecenia do pracy terapeutycznej realizowane na terenie palcówki oświatowej do której uczęszcza dziecko. Wskazuje najkorzystniejsze miejsce kształcenie, a także zalecane formy rewalidacji, czyli zajęcia jakimi powinno być objęte dziecko. Istotny jest fakt, że na mocy przepisów dziecku z diagnozą autyzmu przysługuje wsparcie nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, którego praca polega na współorganizowaniu procesu kształcenia dziecka w przedszkolu lub w szkole.
W praktyce nauczyciel taki wspomaga indywidualnie dziecko w trakcie codziennych zajęć. Jest to bardzo istotne, gdyż wiele dzieci nie jest w stanie samodzielnie w pełni uczestniczyć w proponowanych w placówce zajęciach i lekcjach.

 

            Doświadczenia pracowników Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sokołowie Podlaskim wskazują z jednej strony na znaczący wzrost liczby dzieci z diagnozą lekarską autyzmu, z drugiej na wyższy poziom ich funkcjonowania w stosunku do lat poprzednich. W latach ubiegłych wiele z dzieci rozwijało się na poziomie niepełnosprawności intelektualnej, z istotnymi zaburzeniami w komunikacji, umiejętnościach społecznych oraz w zachowaniu. Aktualnie wiele z dzieci, posiadających diagnozę zaburzeń ze spektrum to dzieci rozwijające się w granicach szeroko pojętej normy intelektualnej, które nawiązują kontakt werbalny z otoczeniem i są w stanie sprostać wymaganiom kształcenia w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Mają głównie trudności w rozumieniu sytuacji społecznych oraz dostosowaniu swojego zachowania i swoich potrzeb do ogólnie obowiązujących norm i zasad społecznych. W związku z powyższym w myśl edukacji włączającej wiele z dzieci uczęszcza do placówek, grup czy klas wraz z dziećmi neurotypowymi (określenie używane przez osoby z autyzmem w stosunku do ludzi nie mających zaburzeń).

W naszym najbliższym otoczeniu zauważamy, że większość rodziców dzieci z autyzmem wybiera szkoły masowe, jako miejsce kształcenia ich dzieci. Niemalże we wszystkich przedszkolach oraz szkołach na terenie powiatu sokołowskiego kształcą się dzieci z zaburzeniami ze spektrum. Można przypuszczać iż najlepszym miejscem kształcenia dla dziecka byłoby przedszkole lub szkoła integracyjna lub z oddziałami integracyjnymi, gdzie dzieci miałyby kontakt ze zdrowo rozwijającymi się kolegami, a także liczebność klas byłaby mniejsza oraz dzieci miałyby zapewnioną specjalistyczną pomoc terapeutyczną. W naszym mieście jednak nie ma takich palcówek, co ogranicza rodzinom dostęp do nich. W zależności od poziomu funkcjonowania dzieci mogą także korzystać z edukacji w szkole specjalnej, gdzie niewątpliwie otrzymają pomoc w postaci zajęć rewalidacyjnych, będą uczęszczały do kilkuosobowych klas, co powoli nauczycielowi prowadzącemu zajęcia w pełni wykorzystać potencjał ucznia oraz uwzględnić jego trudności. Szkoła ta jest jednocześnie wyposażona w odpowiednie pomoce terapeutyczne, bazę lokalową, a także ma przygotowanych do pracy z uczniami z niepełnoprawnością kadrę pedagogiczną, która posiada wiele specjalistycznych umiejętności terapeutycznych.

 

       Obserwowane w ostatnich latach zmiany (diagnozowana liczba dzieci ze spektrum, indywidualizacja procesu kształcenia) sprawiają, że istotną rolą placówek oświatowych, a przede wszystkim poradni psychologiczno-pedagogicznych jest szerzenie wiedzy o tym zaburzeniu, zarówno wśród rodziców, jak i dzieci. Ważne jest, aby wiedzieć na czym polega autyzm i jakie zachowania są typowe dla tych dzieci, tak abyśmy jako społeczeństwo oraz najbliższe środowisko rodzin dotkniętych tą niepełnosprawnością wykazywali się tolerancją oraz zrozumieniem. Istotne jest kształcenie nauczycieli, którzy na co dzień powinni wiedzieć jak dostosować proces kształcenia do indywidualnych potrzeb, możliwości oraz ograniczeń dziecka w autyzmem, tak aby wesprzeć jego potencjał we wszystkich sferach rozwoju, rozwijać samodzielność i w miarę możliwości przygotować je do dalszego życia.  

 

            W Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej zazwyczaj zaczyna się długa droga ukierunkowana na poprawę funkcjonowania, jeszcze wtedy małego dziecka, a potem nastolatka i dorosłego. W dużej mierze dzieci zostają zgłoszone około 2- 4 roku życia z uwagi na zaburzony rozwój mowy. Podczas badań, obserwacji dzieci i rozmów ze specjalistami rodzice wskazują stopniowo na inne trudności, niepokojące ich zachowania, niedostateczny kontakt z najbliższymi, „dziwne” i nietypowe zachowania, nadmierne przywiązanie do rutyny, schematy, ograniczenia w rozumieniu mowy, słabszy kontakt wzrokowy, brak umiejętności dzielenia się zainteresowaniem czy mało zróżnicowaną schematyczną zabawę. Objawy są różnorodne. Mieszczą się natomiast w obszarze porozumiewania się, myślenia, rozwoju społecznego i emocjonalnego, umiejętności poznawczych, zainteresowań i form aktywności, a także umiejętności motorycznych. Dlatego mówimy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu, gdyż dzieci te niejednokrotnie bardzo się od siebie różnią, od bardziej zaburzonych do wysoko funkcjonujących. Na dalszym etapie rodzice zostają skierowani do lekarza psychiatry, który diagnozuje nozologicznie dziecko stawiając ostatecznie diagnozę autyzmu.

 

W poradni psychologiczno-pedagogicznej, po diagnozie, mogą zostać wydane dla dziecku dokumenty takie jak opinia w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenie w sprawie kształcenia specjalnego. Opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka daje możliwość objęcia dziecka pomocą terapeutyczną w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w placówce świadczącej taką pomoc. Orzeczenie zaś pomaga dostosować przebieg edukacji do specjalnych potrzeb i możliwości dziecka w przedszkolu lub w szkole, do której uczęszcza. W naszym mieście jest także możliwość skorzystania z pomocy terapeutycznej w ramach projektu „Za życiem” w Zespole Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II. Daje to szansę na dodatkowe zajęcia dla dziecka i uzyskanie wsparcia dla rodziny.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że postawienie ostatecznej diagnozy autyzmu poniekąd utrudnia widoczny postęp cywilizacyjny, a co za tym idzie dostęp do wyższych technologii sprawia, że obserwujemy jednocześnie wzrost liczby dzieci z zaburzonym ogólnym rozwojem wynikającym z nadmiernego stymulowania układu nerwowego kontaktem z wszelkiego rodzaju urządzeniami elektronicznymi. Dzieci te w codziennym funkcjonowaniu cechują problemy zbliżone do dzieci z diagnozą autyzmu.

Wszystkich rodziców oraz nauczycieli zaniepokojonych rozwojem dzieci i uczniów zapraszamy do Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Sokołowie Podlaskim, gdzie istnieje możliwość konsultacji i rozmowy ze specjalistami.

                                                                                              Urszula Krasnodębska

 

Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sokołowie Podlaskim
pod koniec marca br. zachęciła przedszkola oraz szkoły do aktywnego udziału
w Światowym Dniu Autyzmu oraz akcji:

 

PAMIETAJMY BĄDŹMY NIEBIESCY W KWIETNIU

 

Zaproponowane przez Publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną
w Sokołowie Podlaskim działania obejmowały:

  1. Prezentacja filmu dotyczącego autyzmu („Rain Man”; „Molly” ; „Mozart i Wieloryb”; „Nazywam się Khan”, „Niespodziewany przyjaciel”; „Strasznie głośno, niesamowicie blisko”)
  2. Prezentacja bajki dotyczącej autyzmu:
  1. Przygotowanie plakatu tematycznego lub pracy plastycznej wspólnie z uczniami.
  2. Prezentacja informacji o autyzmie na lekcji wychowawczej.
  3. Dekoracja przedszkola, szkoły  lub sali na niebiesko.
  4. Przygotowanie gazetki tematycznej o autyzmie.
  5. Przygotowanie ulotki o autyzmie dla rodziców.
  6. Stworzenie kalendarza wiedzy o autyzmie (codzienne przekazywanie uczniom krótkiej informacji o autyzmie, przez miesiąc kwiecień).
  7. Ubiór w kolorze niebieskim w dniu 02 kwietnia.

 

Cieszymy się, że na nasze zaproszenie do wspólnego propagowania wiedzy
o autyzmie i przeżywania kwietnia na niebiesko przyjęły placówki oświatowe.

Serdecznie dziękujemy uczniom i nauczycielom z Publicznej Szkoły Podstawowej
nr 4 w Sokołowie Podlaskim (klasa VId wraz z wychowawcą), Publicznej Szkoły Podstawowej nr 6 w Sokołowie Podlaskim (klasa Ib wraz z wychowawcą oraz klasa Ic
z wychowawcą) oraz uczniom i nauczycielom z Zespołu Szkół Salezjańskich w Sokołowie Podlaskim za zrealizowane działania, które przyczyniają się do wzrostu świadomości uczniów i ich rodziców na temat autyzmu a tym samym przeciwdziałają wykluczeniu społecznemu osób ze spektrum autyzmu i z niepełnosprawnością.

      

 

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Prace uczniów

    Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Prace uczniów

    Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Prace uczniów

    Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Prace uczniów

    Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Prace uczniów

    Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Prace uczniów

    Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Prace uczniów

    Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Prace uczniów

    Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Prace uczniów

    Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Autyzm - Prace uczniów

    Autyzm - Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Autyzm - Prace uczniów

    Autyzm - Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Autyzm - Prace uczniów

    Autyzm - Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Autyzm - Prace uczniów

    Autyzm - Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Autyzm - Prace uczniów

    Autyzm - Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Autyzm - Prace uczniów

    Autyzm - Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Autyzm - Prace uczniów

    Autyzm - Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Autyzm - Prace uczniów

    Autyzm - Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Autyzm - Prace uczniów

    Autyzm - Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Autyzm - Prace uczniów

    Autyzm - Prace uczniów

  • Powiększ zdjęcie Autyzm - Prace uczniów

    Autyzm - Prace uczniów